Stačilo pár informací o tom, jak na naše zdraví působí veškeré běžné kupované müsli (spousta cukru a palmového tuku, který obsahuje celkem dost cholesterolu), které ale tak krásně křupe a i chutná. Jako zastánce zdravé (ale taky nepřehnané :) výživy jsem přemýšlela, jak tyhle produkty nahradit. Když jsem přišla na tenhle recept, byla jsem opravdu nadšená, že není potřeba použít ani žádný tuk, ten je ve směsi obsažen jen ve zdravé podobě oříšků/semínek.

Ingredience:
500g ovesných vloček
2 lžíce medu
2 lžíce melasy
250g mix ořechů a semínek dle vlastního výběru (já preferuji pekanové, vlašské, mandle, lískové, kešu, slunečnicová a dýňová semínka)

Postup:
1. Troubu si předehřejeme na 170°.
2. Ve velké míse smícháme ovesné vločky, melasu a med. Vše důkladně promíchat až uvidíte, že se müsli rovnoměrně lepí a jednotlivé slepené kusy vloček na sebe přepadají jaksi ztěžka, neměla by tam být žádné slepené velké koule.
3. Vyložíme na plech/pekáč a pečeme zhruba 15 minut. Pečení si po 10ti minutách raději hlídejte, aby se vám směs shora nespálila.
4. Když je müsli krásně zlaté, vyndejte z trouby, ihned promíchejte (jinak se vám přilepí na plech) a nechte vychladnout – dostanou krásně křupavou konzistenci a budou sypké. Při chladnutí můžete müsli ještě 1-2x promíchat.
5. Do směsi pak vmíchejte nadrcené ořechy a celá semínka. Kousky ořechů tak velké, jak vám budou příjemné.
6. Tohle je recept na základ, každé ráno se pak můžete rozhodnout, co si do směsi přidáte, jestli čerstvé nebo sušené ovoce, drobečky čokolády nebo kakao, skořici… Radost přichází právě i v tuhle chvíli, kdy si můžete vymyslet opravdu vlastní kombinaci chutí.

Co se týče sladkosti, myslím že takhle jsou akorát, potěší, ale v podstatě jakýkoliv cukr ve větším množství škodí, takže čím míň potřebujete sladit, tím líp, ale většímu množství se meze nekladou, pokud chcete opravdu sladší, přidejte med.

K zalití pak můžete použít mléko, jogurt, tvaroh, acidofilní mléko nebo jejich kombinaci, pro vegany doporučuji mandlové, kokosové a nebo jiné mléko (obilné, rýžové…). Sojové moc nedoporučuji, v nefermentované podobě není rozhodně ničím, co by nám mělo prospět. Pokud vás zajíma proč, více o soje se dozvíte z tohoto článku od Mgr. Margit Slimáková PH.D., které zdravé názory velmi respektuji a ráda jim naslouchám. Snad pomůžou i vám :)

image_pdfimage_print